Transactionele e-mails zijn e-mails die volgen na een bepaalde actie. Een praktisch voorbeeld: de klant ontvangt een orderbevestiging na het afrekenen.
Hoe ziet een e-mail template eruit? Je kunt een e-mail template over het algemeen opdelen in 3 grote stukken:
We kunnen aannemen dat de header en de footer er voor alle e-mails hetzelfde uitziet. De body is de eigenlijke inhoud van de e-mail, die wel afhankelijk is van het soort e-mail.
Laten we even inzoomen op de body van de mail:
Merk op dat de tekst tussen {{trans en }} staat. Bij Magento2 zijn vertalingen van e-mails mogelijk, op voorwaarde dat de tekst tussen deze brackets staat. Op die manier kunnen we 1 template voor een bepaalde e-mail gebruiken voor alle store views. Merk ook de quotes op.
Bepaalde default templates bevatten variabelen. Variabelen beginnen steeds met het dollar-teken $. Een praktisch voorbeeld:
{{trans "Welcome to %store_name." store_name=$store.frontend_name}}
Het stukje tussen de quotes wordt vertaald. %store_name is echter variabel, store_name=$store.frontend_name betekent niets meer dan: vervang het stuk %store_name door de waarde van $store.frontend_name.
Marketing > Communications > Email Templates
De Transactional Emails staan niet allemaal samen. Je vindt ze terug op verschillende plaatsen, afhankelijk van het soort e-mail. Je vindt alle e-mails die met verkoop te maken hebben bijvoorbeeld terug onder Stores > Settings > Configuration > Sales > Sales Emails.
Om een bepaalde template te gebruiken voor een e-mail, selecteer je de gewenste template. Let op dat je in de juiste store view zit.
Content > Design Configuration > Transactional Emails > Logo Image