B2B E-Commerce

Jawel, B2B E-commerce is booming business en zal weldra onmisbaar worden in de zakelijke wereld. Klaar voor de digitale overstap? Bij ons zit je goed. Wij ontwikkelen helemaal op maat van jouw bedrijf en doelgroep.

Meer info
Handdruk tussen twee partijen.">

Boost your business

B2B E-Commerce?

Het is geen geheim dat het aantal online verkopen de laatste jaren gigantisch gestegen is. Net als particulieren stappen bedrijven ook steeds vaker over naar E-Commerce. B2B E-Commerce is aan een ware opmars bezig.

Bestellen per mail, fax, telefoon of vertegenwoordiger is verleden tijd. Tenzij jouw bedrijf een monopolie heeft of steeds de scherpste prijs kan aanbieden, is het moeilijk bedrijven te overhalen om toch voor jou te kiezen.

Een Business to Business (B2B) platform heeft net als Business to Customer (B2C) het doel om meer klanten te bereiken. Meer klanten = meer omzet voor jouw bedrijf. Hoewel het doel hetzelfde is en er veel zaken gelijklopend zijn, vergt de zakelijke markt toch een specifieke aanpak. In beide gevallen moet het aankoopproces zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden. En daar zit nu net het grote verschil tussen B2C en B2B. Zakelijke klanten hebben andere eisen en voorwaarden waaraan voldaan moet worden. De beste B2B webshops komen tegemoet aan de wensen van hun gebruikers.

Benieuwd naar de (algemene) voordelen van een E-Commerce platform? Ontdek hier alles over E-Commerce platformen.

We lichten graag toe wat een B2B platform kan betekenen voor jouw bedrijf.

De voordelen

  • Online catalogus

  • ERP koppeling

  • Optimale gebruikservaring

  • Support voor grote winkelmandjes

  • Add ons

  • PunchOut koppeling

  • Verschillende gebruikersrollen

Online catalogus

Met een B2B platform kan je de diensten en producten die je aanbiedt online presenteren en verkopen. Je kan op elk momenten producten toevoegen, aanpassen of verwijderen. Zo blijft jouw catalogus helemaal up-to-date!

ERP koppeling

Om producten online aan te bieden heb je achterliggende data nodig zoals prijzen, productspecificaties, stock, ... Wij kunnen jouw webshop aan jouw ERP systeem koppelen. Op deze manier komt alle data live uit jouw ERP systeem. De voordelen hiervan zijn eindeloos: je blijft werken met je vertrouwde ERP systeem, minder dubbel beheer, real time productinformatie, stock en prijzen, ... Wij hebben ervaring met het koppelen van diverse ERP systemen.

Optimale gebruikservaring

Om een optimaal aankoopproces te creëren, moeten we ons verplaatsen in onze doelgroep. Wat kunnen we doen om de gebruikservaring te optimaliseren? Hoe eenvoudiger klanten iets bij jou kunnen aankopen, hoe beter voor zowel de klanten als voor jouw bedrijf. Een moeilijk aankoopproces kan een reden zijn om met een ander bedrijf in zee te gaan.

Zo kunnen we bijvoorbeeld de checkout op een manier inrichten zodat jouw klanten kunnen bestellen zonder op het moment zelf te moeten afrekenen. De facturatie verloopt dan via automatische processen. Dit is slechts één van de vele manieren waarop je de gebruikservaring van jouw klanten kunt verbeteren.

Support voor grote winkelmandjes

Het winkelmandje van zakelijke klanten kan aanzienlijke proporties aannemen. Daarom moeten we ervoor zorgen dat jouw B2B E-Commerce platform daartegen opgewassen is. Geen hapering of vertraging vanwege een groot winkelmandje.

Add ons

Een geschikt B2B E-Commerce platform is er een die uitbreiding toelaat. Wanneer jouw online store groeit staan wij paraat om nieuwe functies en tools aan jouw installatie toe te voegen.

Wil je de productprijzen enkel tonen aan jouw ingelogde klanten? Moeten jouw klanten eerst een aanvraag indienen alvorens ze kunnen bestellen op jouw webshop? You name it! Wij hebben alles in huis om jouw installatie naar wens in te richten en/of uit te breiden.

PunchOut koppeling

Een PunchOut catalog met OCI koppeling is een techniek die ervoor zorgt dat jouw klanten orders kunnen plaatsen vanuit hun eigen inkoopsysteem. Het is een koppeling tussen de E-Procurement software van de klant en jouw eigen catalogus. Het winkelproces tussen beide partijen wordt gestroomlijnd door bijvoorbeeld authenticatie en overdracht van het winkelmandje te automatiseren.

De klant moet in zijn eigen systeem inloggen en gaat van daaruit naar jouw webshop. Producten worden toegevoegd aan het winkelmandje en wanneer de klant klaar is om af te rekenen, worden de gegevens van het winkelwagentje overgedragen naar het systeem van de klant, waarna een aankooporder wordt aangemaakt. De aankoop gebeurt dus intern, volgens eigen beleid en workflows.

Bedrijven zijn steeds op zoek naar nieuwe manieren om hun bedrijfsprocessen te optimaliseren en efficiënter te maken. Zo stellen ze ook strengere voorwaarden voor hun leveranciers. De mogelijkheid tot een PunchOut catalog, kan jou als leverancier aantrekkelijk maken bij potentiële klanten. Het is ook een goede manier om klanten aan je te binden. Jouw klanten maken gebruik van hun eigen systeem, waarin een link staat naar jouw webshop en komen op die manier steeds weer bij jou terecht. Daarnaast is deze koppeling ook een investering, die niet nodeloos herhaald zal worden. Dankzij een PunchOut koppeling kunnen jouw B2B sales de hoogte ingaan. Ontdek hier alles over datakoppelingen.

Verschillende gebruikersrollen

Afhankelijk van de noden en wensen van jouw klanten, kunnen we per klant verschillende gebruikersrollen aanmaken. Aan elke gebruikersrol kunnen rechten toegewezen worden. De gebruikersrol bepaalt wat je wel en niet kunt doen op een website.

Zo kan een medewerker de volledige bestelling klaarzetten, die dan vervolgens bevestigd en afgerekend dient te worden door iemand met meer rechten.

Interesse?Let's talk.

Benieuwd wat een B2B gedreven webshop kan betekenen voor jouw onderneming? Neem vrijblijvend contact met ons om alle mogelijkheden te bespreken.

Veelgestelde vragen

Vind je niet het antwoord waar je naar opzoek bent? Neem contact met ons op.

Een B2B webshop heeft een aantal specifieke functies om het zakelijk bestellen vlotter te laten verlopen. Self service staat hierbij voorop. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om in één klik een factuur op te vragen in het account dashboard. Een efficiënt en snel aankoopproces is van vitaal belang. Dit is wat bedrijven eisen, en wat florerende B2B bedrijven kunnen bieden.

Absoluut. Je kunt vanaf één platform zowel B2B als B2C verkopen beheren. Wanneer je shops gelijklopend zijn, dan is het uiteraard niet de bedoeling dat je twee maal langs de kassa moet passeren. Je betaalt éénmalig voor het opzetten van één installatie en voor het werk dat ervoor is om beide shops te customizen.

Je moet jezelf zo interessant en aantrekkelijk mogelijk maken als leverancier. Dit kan onder meer door te zorgen voor een naadloze shopervaring. Zorg dat de informatie over producten en aankopen duidelijk en gemakkelijk te vinden is.

Bedrijven stellen ook steeds meer en strengere eisen aan hun leveranciers. Je kunt je klanten behouden en er nieuwe aantrekken door hierin tegemoet te komen. Denk eraan dat bepaalde zaken die vandaag als vernieuwend worden beschouwd in de toekomst misschien wel de norm zullen zijn.

Verplaats je in de geest van jouw klanten. Wat kan jij doen om het bestelproces nog eenvoudiger, sneller en/of efficiënter te maken. Met een aantal aanpassingen kun je mogelijks de klantenbinding versterken en nieuwe klanten aantrekken.

Zeker. Voor datakoppelingen vind je in ons een betrouwbare partner. Wij hebben de ervaring en de technische know-how om systemen met elkaar te verbinden.

Dat kan. Dan werken we met een overkoepelend account met subaccounts. Op deze manier kunnen alle medewerkers een eigen account en login krijgen.

Dat kan je doen op verschillende manieren. Gaande van eenvoudige aanpassingen zoals prijsweergave exclusief BTW tot complexere ingrepen zoals een koppeling met het inkoopsysteem van de klant en alles daartussenin. Wie zijn jouw klanten? Welke aanpassingen hebben de grootste positieve impact op hen? Een aantal van deze aanpassingen is het de investering vast wel waard.

Het kan handig zijn voor jouw klanten om onder één account meerdere wishlists bij te houden. Neem nu bijvoorbeeld een eventplanner die per project een wishlist wenst bij te houden om op een later tijdstip te finaliseren. Wij kunnen support voorzien voor meerdere wishlists zodat jouw klanten producten uit een bepaalde wishlist met één klik kunnen toevoegen aan het winkelmandje.